دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

نسیم سهیلی، فیلم ساز مشهدی، از فعالیت هایش در این حوزه می‌گوید

  • کد خبر: ۷۴۴۰۰
  • ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
نسیم سهیلی، فیلم ساز مشهدی، از فعالیت هایش در این حوزه می‌گوید
نسیم سهیلی از فیلم سازان جوان مشهدی است که چندی پیش توانست با آخرین ساخته اش «مات»، در اختتامیه پویش ملی حمایت از تولید فیلم کوتاه (ماکا) به عنوان برگزیده شناخته شود. سهیلی که قصد دارد در ادامه مسیر حرفه‌ای اش مستندسازی را دنبال کند، در گفتگو با شهرآراتوضیحات بیشتری از فعالیت هایش ارائه می‌کند.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - نسیم سهیلی از فیلم سازان جوان مشهدی است که چندی پیش توانست با آخرین ساخته اش «مات»، در اختتامیه پویش ملی حمایت از تولید فیلم کوتاه (ماکا) به عنوان برگزیده شناخته شود؛ مستندی که فعالیت‌های زیست محیطی دکتر سیما رئیسی، از اهالی سیستان وبلوچستان، را به تصویر کشیده است. نسیم سهیلی که در عرصه خبرنگاری نیز فعال بوده، در خانواده‌ای اهل سینما و تئاتر بزرگ شده است که در مشهد و کشور اسم ورسمی برای خود دارند، اما نسیم می‌گوید در مسیرش چندان از اعضای خانواده اش کمک نگرفته است. سهیلی که قصد دارد در ادامه مسیر حرفه‌ای اش مستندسازی را دنبال کند، در گفتگو با شهرآرانیوز توضیحات بیشتری از فعالیت هایش ارائه می‌کند.

 

حضور در خانواده سینمایی

سهیلی درباره چگونگی ورودش به عرصه فیلم سازی توضیح می‌دهد: من برای تهیه خبر به انجمن سینمای جوان رفته بودم که خانم شاه محمدی، رئیس وقت انجمن، به من گفتند کلاس‌های آموزشی شان برگزار می‌شود. من هم برای اینکه بیشتر با فیلم سازی آشنا شوم، در کلاس‌ها ثبت نام کردم و خیلی اتفاقی وارد حوزه فیلم سازی شدم.
 
او که ساخت چند فیلم کوتاه و ۲ مستند «عمه اشرف» و «مات» را در کارنامه دارد، می‌گوید به فعالیت در عرصه مستندسازی بیشتر علاقه‌مند است: من داستان نویس و خبرنگار بودم و بعد وارد حوزه سینما شدم. ما در داستان نویسی روایت و در خبرنگاری مصاحبه داریم که هردو این‌ها در مستند نقش پررنگی دارند و به یکدیگر مرتبط می‌شوند. از سهیلی درباره تأثیر خانواده اش بر حضور او در عرصه فیلم سازی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: من از زمانی که چشم باز کردم، همه اطرافیانم در سینما و هنر فعال بودند و قطعا حضور من در این خانواده در مسیرم تأثیرگذار بوده است.

این هنرمند یادآور می‌شود: من تا زمانی که اولین فیلمم را ساختم، به پشت صحنه هیچ فیلمی نرفته بودم و گام اول را خودم برداشتم. خوشبختانه ترسی هم از شروع کار جدید و شکست خوردن نداشتم.

 

ضرورت ارتباط مستندساز با سوژه

سهیلی درباره آخرین اثرش «مات»، که به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوان زاهدان ساخته شده است، توضیح می‌دهد: من در این اثر فعالیت‌های محیط زیستی سیما رئیسی را که فعالی اجتماعی است، به تصویر کشیدم. خانم رئیسی با اینکه نابیناست، به تنهایی شروع به پاک سازی سواحل از زباله‌ها کرده بود و الان دیگر می‌توان گفت چهره شناخته شده‌ای است و در چندین شبکه با او صحبت کرده اند. او می‌گوید: «مات» برخی تغییرات در بخش صداگذاری دارد و تا یک ماه دیگر آماده نمایش می‌شود. تصمیم گرفته ایم یک اکران خصوصی در سینماهویزه داشته باشیم و بعد از آن فیلم را به جشنواره‌های مختلف بفرستیم.
 
او درباره چگونگی سوژه یابی برای ساخت مستند نیز می‌گوید: برای ساخت مستند سوژه‌های زیادی وجود دارد، اما آنچه مهم است، نوع نگاه و روایت است. خیلی از مستند‌های موفق سوژه بسیار ساده‌ای داشتند، ولی آن قدر روایتشان جذاب بوده است که دیده شده اند. برای من فرقی نمی‌کند سوژه چه باشد، فقط باید احساس هم ذات پنداری و نزدیکی با آن داشته باشم تا سمتش بروم. ازاین رو بیشتر سوژه‌های زنانه که شخصیتش زن باشد برایم جذابیت دارد.

به نظر او مستندساز باید نزدیکی اش را با سوژه حفظ و اشتراکاتی با آن پیدا کند، بعد درگیر ساختش شود.
به گفته این فیلم ساز، در مستند مانند فیلم کوتاه بازیگر وجود ندارد، بلکه خود سوژه است که زندگی اش را روایت می‌کند، بنابراین ارتباط گرفتن با سوژه و اینکه سوژه به فیلم ساز اعتماد کند تا در مقابل دوربین قرار گیرد، بسیار مهم است.
 
به باور سهیلی محدودیت‌هایی که بر سر راه یک مستندساز زن قرار می‌گیرد در انتخاب سوژه است که این محدودیت‌ها برای آقایان هم وجود دارد. این فیلم ساز توضیح می‌دهد: در اطرافمان سوژه‌هایی هست که فقط خانم‌ها می‌توانند آن‌ها را به تصویر بکشند.

خبرنگاری که فیلم ساز شد

فعالیت در عرصه مستند

سهیلی می‌گوید: پیش بینی آینده خیلی آسان نیست، ولی ترجیح می‌دهم دیگر وارد حوزه فیلم کوتاه داستانی نشوم، چون پروداکشن عظیم آن را دوست ندارم و ساخت مستند را ترجیح می‌دهم. برنامه من برای آینده هم پیش بردن مستندسازی در کنار فیلم نامه نویسی است، چون نوشتن هم از کودکی با من بوده است و نمی‌توانم آن را کنار بگذارم. اما برای فیلم کوتاه و بلند هنوز هیچ برنامه‌ای ندارم و فعلا نمی‌خواهم سمتش بروم. او همچنین تأکید می‌کند: نبود پول و سرمایه بزرگ‌ترین مشکل مشهد در عرصه مستندسازی است. هیچ کس برای ساخت مستند هزینه نمی‌کند و از آن حمایت نمی‌شود، چون مستند بیننده‌های خاص خودش را دارد و از مخاطب کمتری نسبت به فیلم کوتاه برخوردار است.
 
سهیلی یادآور می‌شود: در حمایت‌های مالی که انجمن سینمای جوان هرسال انجام می‌دهد، مستندسازان شانس کمتری نسبت به فیلم سازان کوتاه دارند. سرمایه گذاران و تهیه کننده‌های دیگر هم به سختی اعتماد می‌کنند. البته مسئولان انجمن سینمای جوانان مشهد در حمایت از سینماگران جوان کوتاهی نمی‌کنند، اما تمایل اکثریت به سمت حمایت از فیلم کوتاه است.

او از ساخت مستند جدیدش با همکاری حوزه هنری یاسوج نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر حوزه هنری یاسوج تهیه کنندگی مستند جدیدم را قبول کرده، به این علت است که رئیس آنجا مستندساز است و درک خوبی از مستند دارد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->