آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

نسیم سهیلی، فیلم ساز مشهدی، از فعالیت هایش در این حوزه می‌گوید

  • کد خبر: ۷۴۴۰۰
  • ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
نسیم سهیلی، فیلم ساز مشهدی، از فعالیت هایش در این حوزه می‌گوید
نسیم سهیلی از فیلم سازان جوان مشهدی است که چندی پیش توانست با آخرین ساخته اش «مات»، در اختتامیه پویش ملی حمایت از تولید فیلم کوتاه (ماکا) به عنوان برگزیده شناخته شود. سهیلی که قصد دارد در ادامه مسیر حرفه‌ای اش مستندسازی را دنبال کند، در گفتگو با شهرآراتوضیحات بیشتری از فعالیت هایش ارائه می‌کند.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - نسیم سهیلی از فیلم سازان جوان مشهدی است که چندی پیش توانست با آخرین ساخته اش «مات»، در اختتامیه پویش ملی حمایت از تولید فیلم کوتاه (ماکا) به عنوان برگزیده شناخته شود؛ مستندی که فعالیت‌های زیست محیطی دکتر سیما رئیسی، از اهالی سیستان وبلوچستان، را به تصویر کشیده است. نسیم سهیلی که در عرصه خبرنگاری نیز فعال بوده، در خانواده‌ای اهل سینما و تئاتر بزرگ شده است که در مشهد و کشور اسم ورسمی برای خود دارند، اما نسیم می‌گوید در مسیرش چندان از اعضای خانواده اش کمک نگرفته است. سهیلی که قصد دارد در ادامه مسیر حرفه‌ای اش مستندسازی را دنبال کند، در گفتگو با شهرآرانیوز توضیحات بیشتری از فعالیت هایش ارائه می‌کند.

 

حضور در خانواده سینمایی

سهیلی درباره چگونگی ورودش به عرصه فیلم سازی توضیح می‌دهد: من برای تهیه خبر به انجمن سینمای جوان رفته بودم که خانم شاه محمدی، رئیس وقت انجمن، به من گفتند کلاس‌های آموزشی شان برگزار می‌شود. من هم برای اینکه بیشتر با فیلم سازی آشنا شوم، در کلاس‌ها ثبت نام کردم و خیلی اتفاقی وارد حوزه فیلم سازی شدم.
 
او که ساخت چند فیلم کوتاه و ۲ مستند «عمه اشرف» و «مات» را در کارنامه دارد، می‌گوید به فعالیت در عرصه مستندسازی بیشتر علاقه‌مند است: من داستان نویس و خبرنگار بودم و بعد وارد حوزه سینما شدم. ما در داستان نویسی روایت و در خبرنگاری مصاحبه داریم که هردو این‌ها در مستند نقش پررنگی دارند و به یکدیگر مرتبط می‌شوند. از سهیلی درباره تأثیر خانواده اش بر حضور او در عرصه فیلم سازی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: من از زمانی که چشم باز کردم، همه اطرافیانم در سینما و هنر فعال بودند و قطعا حضور من در این خانواده در مسیرم تأثیرگذار بوده است.

این هنرمند یادآور می‌شود: من تا زمانی که اولین فیلمم را ساختم، به پشت صحنه هیچ فیلمی نرفته بودم و گام اول را خودم برداشتم. خوشبختانه ترسی هم از شروع کار جدید و شکست خوردن نداشتم.

 

ضرورت ارتباط مستندساز با سوژه

سهیلی درباره آخرین اثرش «مات»، که به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوان زاهدان ساخته شده است، توضیح می‌دهد: من در این اثر فعالیت‌های محیط زیستی سیما رئیسی را که فعالی اجتماعی است، به تصویر کشیدم. خانم رئیسی با اینکه نابیناست، به تنهایی شروع به پاک سازی سواحل از زباله‌ها کرده بود و الان دیگر می‌توان گفت چهره شناخته شده‌ای است و در چندین شبکه با او صحبت کرده اند. او می‌گوید: «مات» برخی تغییرات در بخش صداگذاری دارد و تا یک ماه دیگر آماده نمایش می‌شود. تصمیم گرفته ایم یک اکران خصوصی در سینماهویزه داشته باشیم و بعد از آن فیلم را به جشنواره‌های مختلف بفرستیم.
 
او درباره چگونگی سوژه یابی برای ساخت مستند نیز می‌گوید: برای ساخت مستند سوژه‌های زیادی وجود دارد، اما آنچه مهم است، نوع نگاه و روایت است. خیلی از مستند‌های موفق سوژه بسیار ساده‌ای داشتند، ولی آن قدر روایتشان جذاب بوده است که دیده شده اند. برای من فرقی نمی‌کند سوژه چه باشد، فقط باید احساس هم ذات پنداری و نزدیکی با آن داشته باشم تا سمتش بروم. ازاین رو بیشتر سوژه‌های زنانه که شخصیتش زن باشد برایم جذابیت دارد.

به نظر او مستندساز باید نزدیکی اش را با سوژه حفظ و اشتراکاتی با آن پیدا کند، بعد درگیر ساختش شود.
به گفته این فیلم ساز، در مستند مانند فیلم کوتاه بازیگر وجود ندارد، بلکه خود سوژه است که زندگی اش را روایت می‌کند، بنابراین ارتباط گرفتن با سوژه و اینکه سوژه به فیلم ساز اعتماد کند تا در مقابل دوربین قرار گیرد، بسیار مهم است.
 
به باور سهیلی محدودیت‌هایی که بر سر راه یک مستندساز زن قرار می‌گیرد در انتخاب سوژه است که این محدودیت‌ها برای آقایان هم وجود دارد. این فیلم ساز توضیح می‌دهد: در اطرافمان سوژه‌هایی هست که فقط خانم‌ها می‌توانند آن‌ها را به تصویر بکشند.

خبرنگاری که فیلم ساز شد

فعالیت در عرصه مستند

سهیلی می‌گوید: پیش بینی آینده خیلی آسان نیست، ولی ترجیح می‌دهم دیگر وارد حوزه فیلم کوتاه داستانی نشوم، چون پروداکشن عظیم آن را دوست ندارم و ساخت مستند را ترجیح می‌دهم. برنامه من برای آینده هم پیش بردن مستندسازی در کنار فیلم نامه نویسی است، چون نوشتن هم از کودکی با من بوده است و نمی‌توانم آن را کنار بگذارم. اما برای فیلم کوتاه و بلند هنوز هیچ برنامه‌ای ندارم و فعلا نمی‌خواهم سمتش بروم. او همچنین تأکید می‌کند: نبود پول و سرمایه بزرگ‌ترین مشکل مشهد در عرصه مستندسازی است. هیچ کس برای ساخت مستند هزینه نمی‌کند و از آن حمایت نمی‌شود، چون مستند بیننده‌های خاص خودش را دارد و از مخاطب کمتری نسبت به فیلم کوتاه برخوردار است.
 
سهیلی یادآور می‌شود: در حمایت‌های مالی که انجمن سینمای جوان هرسال انجام می‌دهد، مستندسازان شانس کمتری نسبت به فیلم سازان کوتاه دارند. سرمایه گذاران و تهیه کننده‌های دیگر هم به سختی اعتماد می‌کنند. البته مسئولان انجمن سینمای جوانان مشهد در حمایت از سینماگران جوان کوتاهی نمی‌کنند، اما تمایل اکثریت به سمت حمایت از فیلم کوتاه است.

او از ساخت مستند جدیدش با همکاری حوزه هنری یاسوج نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر حوزه هنری یاسوج تهیه کنندگی مستند جدیدم را قبول کرده، به این علت است که رئیس آنجا مستندساز است و درک خوبی از مستند دارد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->